Asset Publisher Asset Publisher

Obiekty edukacyjne

Na terenie Nadleśnictwa Ustrzyki Dolne znajduje się kilka ciekawych obiektów edukacyjnych, które warto odwiedzić.

Edukacja i udostępnianie terenu. Na terenie Nadleśnictwa Ustrzyki Dolne działalność edukacyjna prowadzona jest w oparciu o programy edukacji leśnej społeczeństwa. Obecnie jej cele i zasady określa „Program edukacji leśnej w Nadleśnictwie Ustrzyki Dolne na lata 2019 – 2028, stworzony na podstawie Zarządzenia Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

Do obiektów edukacji leśnej w Nadleśnictwie zaliczyć należy:

 

- Leśną ścieżkę przyrodniczo - dydaktyczną „Na stokach Żukowa". Ścieżka położona jest na terenie Wschodnio-beskidzkiego Obszaru Chronionego Krajobrazu w miejscowości Ustjanowa i prowadzi trasami narciarstwa biegowego i kolarstwa górskiego po północnych stokach pasma górskiego Żuków. Uczestnikom edukacji przedstawiono specyfikę gospodarki leśnej w drzewostanach iglastych i mieszanych, różnorodność formacji roślinnych w zależności od siedliska walory krajobrazowe i historyczne. Na terenie Ścieżki można poznać strukturę lasu, panujące w nim zależności, wielofunkcyjność lasu, wybrane zagadnienia z hodowli i ochrony lasu. Ścieżkę utworzono w 2000r. Z czasem została rozbudowana i posiada 27 przystanków na długości 3,5 km. Wyposażona jest w tablice informacyjno - dydaktyczne, ławki oraz miejsca ogniskowe. Na samym początku ścieżki urządzono obiekt ,,zielonej klasy” wyposażony w ławy i stoły. W zadaszonej części znajdują się tablice opisujące rolę i znaczenie lasu, choroby lasu, składniki fauny i flory ekosystemu leśnego. Kończy się tarasem widokowym na grzbiecie Żukowa – Holicy z panoramą na Zatokę Teleśnicą i bieszczadzkie połoniny. Orientacyjny czas przejścia około 2,5 godziny. Początek ścieżki jest na wysokości 500 m n.p.m. a najwyższy punkt na tarasie widokowym 750 m n.p.m.

 

- Ścieżka spacerowa - rowerowa ,,Na Szczyt Kamiennej Laworty”.

Ścieżka utworzona w 2000 roku, sukcesywnie odtworzona i doposażania w nowe tablice. Rozpoczyna się przy ogródkach działkowych na ul. Nadgórnej i biegnie na Szczyt Kamiennej Laworty (762m n.p.m.) do górnej stacji kolejki linowej wyciągu narciarskiego. Przebieg ścieżki charakteryzuje się licznymi punktami widokowymi na panoramę miasta Ustrzyki Dolne. Ścieżka wyposażona jest w tablice edukacyjne opisujące specyfikę występujących drzewostanów oraz zagadnienia ochrony przyrody.

 

- Wiata edukacyjna na Holicy. Zlokalizowana obok punktu widokowego, będącego zakończeniem leśnej ścieżki przyrodniczo - dydaktycznej „Na stokach Żukowa". Obiekt przygotowany na około 80 osób.

- Obiekty małej retencji górskiej. Zbiorniki wodne powstałe w ramach realizowanego przez Lasy Państwowe projektu pn. „Przeciwdziałanie skutkom odpływu wód opadowych na terenach górskich”. W miejscach tych ustawiono tablice informacyjne oraz infrastrukturę turystyczną.

- Miejsca wypoczynku: Żuków, Hoszów, Stwiążyk, Żłobek, Leszczowate. Miejsca te zostały wyposażone w infrastrukturę turystyczno – edukacyjną. W Żłobku ponadto powstało miejsce upamiętniające wydarzenia historyczne. Został ustawiony obelisk upamiętniający 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości oraz posadowiony krzyż na pamiątkę 250 -lecia zawiązania Konfederacji Barskiej.
 


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Konkurs „Cztery pory roku w poezji i prozie”

Konkurs „Cztery pory roku w poezji i prozie”

W dniu 11.03.2021 r. nadleśnictwo Ustrzyki Dolne objęło honorowym patronatem oraz podjęło się  współorganizacji Szkolnego Konkursu Recytatorskiego pt. „Cztery pory roku w poezji i prozie”, organizowanego w Szkole Podstawowej nr 1
w Ustrzykach Dolnych dla  klas 0-III.

Głównymi celami konkursu było kształtowanie wrażliwości na piękno języka ojczystego oraz rozbudzanie zainteresowań poezją i prozą. Tematyka prezentowanych utworów nawiązywała do treści przyrodniczych. Recytowane wiersze pochwalały postawy proekologiczne oraz rozbudzały  u uczniów szacunek do świata przyrody.

W konkursie wystąpiło 27 recytatorów, wyłonionych w preeliminacjach klasowych.

Zdobywcą nagrody Grand Prix została uczennica klasy 3 „b”- Sarah Kumah- Doe.

Laureatami miejsc I zostali: Lena Goździewska kl. 0 „b”, Laura Drozd kl. I „b”, Dawid Bloch kl. II „b” oraz Lena Dziuban kl. III „a”.

Miejsca II przypadły uczniom: Natalii Markowicz kl. 0 „b”, Emilii Koncewicz kl. I „c”, Miłoszowi Koncewiczowi kl. II „a” i Miłoszowi Piątkowskiemu kl. III „a”.

Zdobywcami miejsc III zostali: Maja Wilk kl. 0 „a”, Maja Terlecka kl. I „c”, Róża Sowa kl. II „a” i Eliza Tchurzyk kl.III „a”.

Dyplomy uczestników konkursu otrzymali: Anna Kabaj kl. 0 „a”, Zuzanna Wronowska kl. 0 „a”, Miłosz Urban kl. 0 „b”, Weronika Siniewicz kl. I „a”, Malwina Wojtasik kl. I „a”, Vanessa Wójtowicz kl. I „a”, Nikola Warga kl. I „b”, Kacper Bekacz kl. I „b”, Igor Futyma kl. I „c”, Wiktor Żółty kl. II „a”, Julia Mąka kl. II „b”, Barbara Pitera kl. II „b”, Aleksandra Śmigielska kl. III „a” i Milena Wieczorek kl. III „a”.

Wszystkim uczestnikom i laureatom konkursu serdecznie gratulujemy!

Podziękowania kierujemy do jury, bo bardzo trudne miało zadanie, do wszystkich Wychowawców przygotowujących uczniów do konkursu oraz do jego organizatorów za pomysł i zainteresowanie młodych ludzi do sięgnięcia po wiersze inspirowane naszą przyrodą.

 

Darz Bór!