Asset Publisher Asset Publisher

Surowiec do wszystkiego

W erze szkła, aluminium i krzemu można by odnieść wrażenie, że drewno jest passé. Nic bardziej mylnego! Gdziekolwiek się znajdziemy, na pewno wokół nas będzie wiele przedmiotów, które nie powstałyby bez użycia drewna.

Szacuje się, że współcześnie ma ono ok. 30 tys. zastosowań: drewno i materiały drewnopochodne są wykorzystywane m.in. w budownictwie, górnictwie, energetyce, do produkcji maszyn rolniczych i przemysłowych, podłóg, mebli, płyt, papieru i opakowań, narzędzi, instrumentów muzycznych, sprzętu sportowego, zabawek czy materiałów biurowych.

Szacuje się, że współcześnie drewno ma ok. 30 tys. zastosowań

Pochodzenie, sposób pozyskania i właściwości fizyczne drewna sprawiają, że jest najbardziej naturalnym i przyjaznym materiałem, który wykorzystujemy na tak wielką skalę. Jest niezbędnym elementem modnego dziś życia w stylu „eko", w harmonii z naturą i w zdrowiu. W obliczu zmian klimatycznych ważne jest też to, że nie tylko żywe drzewa wiążą  znaczne ilości dwutlenku węgla. Wielkim magazynem CO2 są również produkty z drewna.

Im bardziej rozwinięta i nowoczesna gospodarka, tym więcej drewna potrzebuje. W ciągu ostatnich dwóch dekad zużycie drewna w naszym kraju wzrosło aż dwuipółkrotnie. W 1990 r. Polak przeciętnie zużywał rocznie równowartość 0,4 m sześc. drewna okrągłego, a obecnie – ponad 1 m sześc. Można się spodziewać, że ten wskaźnik jeszcze bardziej wzrośnie – do wartości podobnych jak w innych krajach europejskich (Niemiec zużywa rocznie średnio 1,7 m sześc. drewna, Czech – prawie 1,5 m sześc., Włoch– 1,1 m sześc.).

Dowiedz się więcej o drewnie z książki „Naturalnie, drewno!" (PDF)


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Konkurs „Cztery pory roku w poezji i prozie”

Konkurs „Cztery pory roku w poezji i prozie”

W dniu 11.03.2021 r. nadleśnictwo Ustrzyki Dolne objęło honorowym patronatem oraz podjęło się  współorganizacji Szkolnego Konkursu Recytatorskiego pt. „Cztery pory roku w poezji i prozie”, organizowanego w Szkole Podstawowej nr 1
w Ustrzykach Dolnych dla  klas 0-III.

Głównymi celami konkursu było kształtowanie wrażliwości na piękno języka ojczystego oraz rozbudzanie zainteresowań poezją i prozą. Tematyka prezentowanych utworów nawiązywała do treści przyrodniczych. Recytowane wiersze pochwalały postawy proekologiczne oraz rozbudzały  u uczniów szacunek do świata przyrody.

W konkursie wystąpiło 27 recytatorów, wyłonionych w preeliminacjach klasowych.

Zdobywcą nagrody Grand Prix została uczennica klasy 3 „b”- Sarah Kumah- Doe.

Laureatami miejsc I zostali: Lena Goździewska kl. 0 „b”, Laura Drozd kl. I „b”, Dawid Bloch kl. II „b” oraz Lena Dziuban kl. III „a”.

Miejsca II przypadły uczniom: Natalii Markowicz kl. 0 „b”, Emilii Koncewicz kl. I „c”, Miłoszowi Koncewiczowi kl. II „a” i Miłoszowi Piątkowskiemu kl. III „a”.

Zdobywcami miejsc III zostali: Maja Wilk kl. 0 „a”, Maja Terlecka kl. I „c”, Róża Sowa kl. II „a” i Eliza Tchurzyk kl.III „a”.

Dyplomy uczestników konkursu otrzymali: Anna Kabaj kl. 0 „a”, Zuzanna Wronowska kl. 0 „a”, Miłosz Urban kl. 0 „b”, Weronika Siniewicz kl. I „a”, Malwina Wojtasik kl. I „a”, Vanessa Wójtowicz kl. I „a”, Nikola Warga kl. I „b”, Kacper Bekacz kl. I „b”, Igor Futyma kl. I „c”, Wiktor Żółty kl. II „a”, Julia Mąka kl. II „b”, Barbara Pitera kl. II „b”, Aleksandra Śmigielska kl. III „a” i Milena Wieczorek kl. III „a”.

Wszystkim uczestnikom i laureatom konkursu serdecznie gratulujemy!

Podziękowania kierujemy do jury, bo bardzo trudne miało zadanie, do wszystkich Wychowawców przygotowujących uczniów do konkursu oraz do jego organizatorów za pomysł i zainteresowanie młodych ludzi do sięgnięcia po wiersze inspirowane naszą przyrodą.

 

Darz Bór!